Boosta välmåendet med D-vitamin

Att ha en god balans av vitaminer och mineraler i kroppen är viktigt för att du ska må bra. Trots detta är det som regel inte denna balans som är det första man tänker på när man inte mår helt okej, även om det många gånger är brist på något viktigt ämne som orsakar måendet. En av de vitaminer som har ett starkt samband med hur vi mår är bland annat D-vitamin.

Under sommarmånaderna har vi i Sverige vanligen gott om solsken och för den som har ljus hy räcker det med ungefär en kvart i solen varje dag för att kroppens dagsdos av D-vitamin ska bli uppfylld. Under övriga årstider är dock solen längre bort och ofta lyser den dessutom med sin frånvaro. När detta sker är det svårare att få sitt dagliga behov av D-vitamin uppfyllt. Man brukar säga att under alla månader som har ett R i sig behöver man äta D-vitamin som exempelvis denna produkt; https://www.vitalplus.se/produkt/d-vitamin/ som kosttillskott (dvs. september till april).

D-vitaminbrist kan leda till försämrat immunförsvar, det har bland annat visat sig när man forskat närmare kring covid-19. Här kan man läsa hela studien.

Många tecken på D-vitaminbrist

För den som inte får i sig tillräckligt med D-vitamin under en längre period kan flera kroppsliga såväl som mentala symptom dyka upp. Ofta kommer de smygande, vilket leder till att man kanske inte omedelbart kopplar dem samman med D-vitaminbrist, utan istället tänker att det är något övergående alternativt orsakat av något annat. Till exempel är det många som får årstidsbunden depression i samband med höst och vinter, men detta kan i många fall förebyggas med D-vitamin.

Det finns också mer allvarliga komplikationer man kan stöta på om man inte fått i sig tillräckligt med D-vitamin. Till exempel kan man drabbas av ett svagare skelett och svagare tänder. Detta eftersom D-vitaminet hjälper till att hålla dessa starka och välmående. Man kan också få bland annat muskelsvaghet, ledvärk, krampkänningar och koncentrationssvårigheter. Det är med andra ord väldigt klokt att hålla koll på sina D-vitaminnivåer för att se till att de inte blir för låga.