Hår- och hudvårdstips i rekordvärmen

Nu är det sommar – och inte vilken sommar som helst – utan rekordvärme och nästan oavbruten sol. Vi tycker att det är fantastiskt att få vara utomhus hela dagarna: att få sitta och fika i trädgården, att få sola och bada på stranden och att hänga på uteserveringarna. Men hur mår din hud och ditt hår av allt detta? Här kommer några skönhetsråd för hur du kan njuta av sommaren utan att förvandlas till en sliten gammal skinnsoffa med ruggigt hår.

Till att börja med tycker vi att du ska passa på att skämma bort dig själv lite. Det är semester, och då kan du kosta på dig att vara rädd om dig själv med lite lyxiga hud- och hårvårdsprodukter. Ett bra tips: köp Hudvård online. Det finns en uppsjö av olika alternativ – ett mycket bredare utbud än i butikerna – och du kan ofta dra nytta av en massa bra specialerbjudanden.

Sola och salta kroppen säkert

Något som hör till det absolut viktigaste är att du lär dig sola säkert. Alla hudtyper behöver skydd när solen steker på. Särskilt viktigt är det om du planerar att vara ute under en längre stund, eller om du är ung – eftersom cellförändringar händer enklare hos unga människor. Ta pauser från solen i skuggan – särskilt mellan klockan 11 och 15 – då solen steker på som mest.

Att ha väldigt lite, eller små, kläder kan vara frestande när det är varmt. Men det är inte alltid den bästa lösningen, försök istället att ha tunna lufta kläder som skapar en barriär mellan dig och solstrålarna. Oroar du dig för att du inte får tillräckligt många soltimmar, eller att brännan tar för lång tid att jämna ut sig? Vad du än gör ska du inte sola på solarium, eftersom det gör dig mer sårbar för solen UV-strålar. Du ska inte heller ha för bråttom när du är utomhus – använd solskydd med hög faktor som ger ett starkt skydd (både mot UVA- och UVB-strålning). Stryk på rejält med solkrämen – cirka 30 – 60 ml till en vuxen kropp. Det absolut vanligaste misstaget som folk gör är att använda för lite. Ta hjälp av en kompis, partner eller familjemedlem för att smörja in ryggen på det ställen du inte når själv. Och kom ihåg – det är bättre att brungräddas långsamt än att grillas och bli röd.

Vad gäller håret så är det bäst att jobba förebyggande: klipp några centimeter av ditt hår i början av semestern för att undvika torra och slitna toppar. Att bada, särskilt i saltvatten, kan vara slitsamt för håret. Tänk därför på att inte utsätta det för ytterligare påfrestningar: motstå frestelsen att duscha för ofta, och köp gärna en hårolja eller inpackning som återställer hårets naturliga skydd och lyster.

Det är viktigt för huden, håret – såväl som resten av kroppen – att du dricker ordentligt. Svettas du mycket? Bra! Det är när du slutar svettas som det finns skäl till oro, det betyder nämligen att dina vätskereserver håller på att ta slut. Det är bra att dricka vätskeersättning – något som kan vara svårt nu när hyllorna runtom i landet – tack vare den extrema värmen –  börjar bli utplockade. Som tur är kan du göra den egen vätskeersättning. Men ta det försiktigt med saltet!